Music Drawing Performances (2008-2017)







Music Drawing Performances
Muziek Teken Performances

Andries van Rossem & Rinke Nijburg

In 2008 begonnen Andries van Rossem (componist) en Rinke Nijburg aan een eerste reeks van drie Muziek-Teken-Performances in Intro In Situ in Maastricht. Het idee voor deze optredens kwam van Johan Luijmes, indertijd directeur van Intro In Situ. Daarna volgden optredens elders in het land

In de eerste 6 performances, MDP No t/m No 6, speelde Van Rossem gedurende drie kwartier pianomuziek van diverse, meestal eigentijdse componisten, soms composities van eigen hand, en werkte Nijburg op groot formaat aan een geïmproviseerde tekening. In de meest recente optredens, vanaf MDP No 7, heeft Van Rossem het spelen van bestaande composities ingeruild voor het improviseren op vleugel of piano. Hierdoor zijn de bijdragen van beide partijen niet alleen gelijktijdig maar ook volledig congruent geworden.

Voorafgaand aan elke performance wordt door Van Rossem en Nijburg middels een aantal gesprekken een duidelijk thema of motief afgesproken waarop beiden zich richten. Vanuit dit thema bereiden beiden hun optreden voor, zonder dat beiden exacte kennis hebben van dat wat de ander gaat doen. Muziek en tekening worden nooit nadrukkelijk op elkaar afgestemd, zodat er talrijke losse verbindingen ontstaan die reeksen associaties mogelijk maken. Op een groot & leeg tekenvel ziet het publiek een tekening ontstaan; in de marges van het beeld verschijnen soms handgeschreven commentaren. Tegelijkertijd ontstaat een eenmalig muziekstuk. Wanneer de muziek eindigt, eindigt ook het tekenen. 

Andries van Rossem (1957, Leerdam) is componist. Zijn werk wordt uitgevoerd door gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten. Van Rossem is één van de oprichters van het muziektheater De Plaats in Arnhem; hij realiseerde voor De Plaats de muziek voor een 12 tal muziektheaterproducties.  Hij doceert eigentijdse muziek en muziektheater aan het ArtEZ, Hogeschool voor de Kunsten, en orgel en klavecimbel bij het Apeldoornse Cultuurcentrum Markant. Sinds 2006 is hij daarnaast als organist verbonden aan de Protestantse Gemeente Rozendaal. 


Music Drawing Performances 
2008   Intro in Situ, Maastricht, MDP No 1 t/m 3
2009   Orgelpark, Amsterdam, MDP No 4     
2010   Protestantse Gemeente Rozendaal, MDP No 5   
2011   Bosch Arnhem, MDP No 6
2012   Stedelijk Museum Zwolle, MDP No 7
2012   Museum voor Moderne Kunst Arnhem, MDP No 8
2012   Kunstenlab Deventer, MDP No 9
2014   Lutherse Kerk Amersfoort, MDP No 10
2014   Museum Het Valkhof Nijmegen, MDP No 11
2015   Maria Christina Kerk, Den Dolder, MDP No 12
2016   Lutherse Kerk, Amersfoort, MDP No 13
2016   Stedelijk Museum Schiedam, MDP No 14
2017   Vrijzinnig Protestantse Kerk, Velp, MDP No 15
2017   Galerie Nouvelles Images, Den Haag, MDP No 16
2017   Lutherse Kerk, Amersfoort, MDP No 17


volgende performance:
2017   Het Depot, Wageningen, MDP No 18






MDP No 1 t/m 17
Music Drawing Performances I MDP
2008-2017




MDP No 17
95 aflaten voor Maarten
Lutherse Kerk, Amersfoort

zaterdag 9 september 2017 






MDP No 16
Cosmic Transfigurations
Galerie Nouvelles Images, Den Haag

zaterdag 17 juni 2017








MDP No 15
I.N.R.I.
Vrijzinnig Protestantse Kerk Velp

zondag 26 maart 2017 - In samenwerking met ds. Ivo de Jong (dwarsfluit).

 







MDP No 14
PERFECT WHITE SLAVES TO THE RHYTHM
Stedelijk Museum Schiedam

zondag 7 februari 2016












MDP No 13
EPIPHANY III
Lutherse Kerk Amersfoort

zaterdag 9 mei 2016

- Door omstandigheden werd Andries van Rossem vervangen door Nico Huijbregts.
















































MDP No 12 
IN THE SAME RIVERS II
In dezelfde rivieren II 
Maria Christina Kerk, Den Dolder

zondag 15 februari 2015










MDP No 12 is gebaseerd op het weergaloze aforisme van Herakleitos 'Het zijn dezelfde rivieren waar wij in stappen en het zijn niet dezelfde; wij zijn het en wij zijn het niet.' en op 'Jacobs worsteling met de Engel Gods' uit het Bijbelboek Genesis: 

23 Het was nog nacht toen Jakob opstond en de Jabbok overstak op een doorwaadbare plaats, samen met zijn beide vrouwen, zijn twee bijvrouwen en zijn elf kinderen. 24 Nadat hij hen over de rivier had geholpen, bracht hij ook al zijn bezittingen naar de overkant. 25 Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag aanbrak. 26 Toen de ander zag dat hij het niet van hem kon winnen, raakte hij Jakobs heup aan, en daardoor raakte Jakobs heup tijdens die worsteling ontwricht. 27 Toen zei de ander: ‘Laat mij gaan, het wordt al dag.’ Maar Jakob zei: ‘Ik laat u niet gaan tenzij u mij zegent.’ 28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ 30 Jakob vroeg: ‘Zeg me toch hoe u heet.’ Maar hij kreeg ten antwoord: ‘Waarom vraag je naar mijn naam?’ Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’ 32 Zodra hij bij Peniël was overgestoken, zag hij de zon opkomen. Jakob liep mank. 33 Omdat de ander hem had aangeraakt bij de spier die boven het heupgewricht ligt, eten de Israëlieten de heupspier niet, tot op de dag van vandaag. 

Genesis 32:23-33

MDP no 12 is i.s.m. ds. Diederiek van Loo tot stand gekomen.






Maria Christina Kerk Den Dolder 
kerkdendolder.nl
 



MDP No 11  
ON THE ORIGINS OF DRAWING & MUSIC
(BY MEANS OF NATURAL SELECTION)
Museum Het Valkhof Nijmegen

zondag 14 september 2014






























MDP No 10
IN THE SAME RIVERS  I
In dezelfde rivieren I
Lutherse Kerk Amersfoort

zaterdag 10 mei 2014







youtube


MDP No 10 is gebaseerd op het weergaloze aforisme van Herakleitos 'Het zijn dezelfde rivieren waar wij in stappen en het zijn niet dezelfde; wij zijn het en wij zijn het niet.' en op 'Jacobs worsteling met de Engel Gods' uit het Bijbelboek Genesis: 

23 Het was nog nacht toen Jakob opstond en de Jabbok overstak op een doorwaadbare plaats, samen met zijn beide vrouwen, zijn twee bijvrouwen en zijn elf kinderen. 24 Nadat hij hen over de rivier had geholpen, bracht hij ook al zijn bezittingen naar de overkant. 25 Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag aanbrak. 26 Toen de ander zag dat hij het niet van hem kon winnen, raakte hij Jakobs heup aan, en daardoor raakte Jakobs heup tijdens die worsteling ontwricht. 27 Toen zei de ander: ‘Laat mij gaan, het wordt al dag.’ Maar Jakob zei: ‘Ik laat u niet gaan tenzij u mij zegent.’ 28 De ander vroeg: ‘Hoe luidt je naam?’ ‘Jakob,’ antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: ‘Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen.’ 30 Jakob vroeg: ‘Zeg me toch hoe u heet.’ Maar hij kreeg ten antwoord: ‘Waarom vraag je naar mijn naam?’ Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, ‘want,’ zei hij, ‘ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven.’ 32 Zodra hij bij Peniël was overgestoken, zag hij de zon opkomen. Jakob liep mank. 33 Omdat de ander hem had aangeraakt bij de spier die boven het heupgewricht ligt, eten de Israëlieten de heupspier niet, tot op de dag van vandaag. 

Genesis 32:23-33

MDP no 10 is i.s.m. ds. Diederiek van Loo tot stand gekomen.


Lutherse Kerk Amersfoort
Langestraat 61

3811 AC  Amersfoort





MDP No 9
HORROR VACUI II  
Kunstenlab Deventer

zondag 4 november 2012



















De tentoonstelling Orpheus & Eurydice wordt geopend met een speciale openingsact door componist Andries van Rossem op piano
en kunstenaar Rinke Nijburg. De tekening die live door Rinke Nijburg wordt gemaakt, wordt onderdeel van de tentoonstelling.


Kunstenlab
Laboratoriumplein 1
7411 CH Deventer 





MDP No 8
HORROR VACUI I
Museum voor Moderne Kunst Arnhem

zondag 16 september 2012



 
   

 







Op zondag 16 september presenteert  ‘BOSCH op locatie’ in de koepelzaal van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem de interactieve performance Horror Vacui van componist/pianist Andries van Rossem en beeldend kunstenaar Rinke Nijburg. De performance vindt plaats in het kader van de Biënnale Gelderland. In een 40 minuten durende improvisatie op vleugel door Andries van Rossem werkt Rinke Nijburg simultaan aan een grote tekening. De performance beweegt van stilte en leegte naar een enorme overdaad aan klank en beeld.  Tussen beide polen kan men de contouren vermoeden van een groter geheel, van een groter universum dat zwanger is van betekenis en tegelijkertijd angstwekkend leeg. 

Motto van de Biënnale Gelderland 2012 is een citaat van de Engelse dichter/kunstenaar William Blake (1757-1827): De wereld zien in een korrel zand.  In de performance Horror Vacui, dat letterlijk angst voor de leegte betekent, laten Van Rossem en Nijburg zien dat elke poging de wereld te duiden, te verdichten en te esthetiseren uiteindelijk spaak loopt.  De wereld zien in een korrel zand is prachtig maar niets anders dan de wereld zien in de sterren aan de hemel. En de wereld zien is niets anders dan de angst voor de gapende, betekenisloze leegte die daar vlak onder ligt, onder het zand en achter de sterren.

Rinke Nijburg houdt zich al 20 jaar bezig met het werk van William Blake. Zo gaf hij de catalogus  bij zijn overzichtstentoonstelling in het MMKA (2005) een citaat van Blake mee. In 2009 kreeg een tentoonstelling bij Galerie Zand in Eindhoven op zijn verzoek de titel Every Grain of Sand -naar een song van Bob Dylan uit 1981- mee. Het citaat op de uitnodigingskaart was exact hetzelfde citaat van Blake mee als nu voor de Biënnale Gelderland wordt gebruikt:

To see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour. 

William Blake, Auguries of Innocence, ong. 1801-1803






















Horror Vacui, 2012
preliminary drawing

mixed media on paper

29 x 42,7 cm







MDP No 7
ENIGMA VAN DE 5475 WONDEN 
Stedelijk Museum Zwolle 

zondag 26 februari 2012



















copyright foto's Toon Somnaikubun, Stedelijk Museum Zwolle 2012

www.stedelijkmuseumzwolle.nl







MDP No 6
EPIPHANY II 
Bosch Arnhem, Arnhem

zondag 6 maart 2011



 





















MDP No 5
EPIPHANY 
Protestantse Gemeente Rozendaal

zondag 25 december 2010 





















MDP No 1, 2 & 3
ILLUMINATED BIRDS 
Intro In Situ, Maastsricht

zaterdag 20 & zondag 21 oktober 2008
 














www.introinsitu.nl/musica-sacra