vrijdag 14 oktober 2011

5475 # Ph33


5475 # Ph33, 2011 
detail


 

5475 # Ph33, 2011 
detail



Fase 33 & 30.430 druppels bloed

Waarom ik bij het tekenen aan 5475 precies bij fase 33 ben blijven steken weet ik niet, maar symbolisch is het wel. De tekening moest worden ingelijst, ingepakt en vervoerd, om op tijd op de plaats van bestemming te zijn. Het kind op de tekening heb ik zonder wonden gelaten. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen het te beschadigen. Er zijn genoeg beschadigingen aangebracht; 5475 om het exacte aantal te noemen. 

Niet vergeten te zeggen dat ik er inmiddels na tien jaar achter ben gekomen dat niet Thomas van Kempen (ca.1380-1472) de eer toekomt het exacte aantal wonden van Christus te hebben geteld maar de Heilige Brigitta van Zweden (1303-1374).  Zij wilde zo graag weten hoeveel wonden Christus waren toegebracht dat ze God de Vader net zo lang smeekte het haar te zeggen, tot zij in een visioen het verbijsterende antwoord te horen kreeg. Het getal ging heel Europa door. In onze tijd zou het beslist het Guinness World Records Book gehaald hebben, als er tenminste een notaris bij aanwezig was geweest die de tel kon bijhouden. 

Wanneer men een jaar lang elke dag de 15 gebeden van de Heilige Brigitta van Zweden bidt, heeft men met nieuwjaar alle wonden geëerd. 365 dagen keer 15 gebeden is immers 5475 wonden. Nu  maar eens een tekening of schilderij maken met het exacte aantal broeddruppels: 30.430.