maandag 26 september 2011

Mockery # 2


Mockery, 2011
houtskool, pastel en kleurpotlood op papier
128,5 x 178 cm



Bespotting zonder mikpunt

Na een lange zomerslaap heb ik vandaag zonder aarzelen de laatste hand gelegd aan Mockery (2011). Wat me aan deze interpretatie van het onderwerp van De bespotting van Christus bevalt is dat het mikpunt van spot, de vermeende god, niet in het beeld is opgenomen. Op bijna alle schilderijen die in de loop van de tijd van dit onderwerp werden gemaakt, staat de Christusfiguur in het hart van het beeld. Alles wijst op deze ene prooi, die zo meteen geslagen zal worden. Op de een of andere manier leek het me goed de veroordeelde uit het beeld weg te halen en alle aandacht uit te laten gaan naar de plegers van het geweld, naar hen die treiteren, pesten, jennen, bespotten en martelen. - Dat kan overigens, om ieder misverstand te voorkomen, niemand anders zijn dan wijzelf. - 
De setting is die van een gewone kamer met tafel, stoelen, een raam, een hond en een plant. De aanwezige figuren poseren voor een kiekje dat genomen wordt. De opname werd gemaakt met een IPhone. Misschien is men zo stom om alles met de webcam op te nemen. Op de tafel staat een jongen die karaoke zingt en twee biljartspelers hebben hun keu nog in de hand. Aan deze kant van de tafel zit de volwassen man om wie zoveel ophef is ontstaan. Of de een de ander aankijkt is niet zichtbaar. De scheidslijn tussen beide zijden van de tafel is dun: een horizontaal vlak van 90 bij 160 cm. Het scheelt weinig of we wisselen van plaats, van deze kant van de tafel naar de andere.
Slachtoffers van pestgedrag en zinloos geweld vergeten hun leven lang niet wat er toen en toen gebeurde. Ze herinneren zich alles tot in de akeligste details. Daders herinneren zich later vaak weinig of niets. Ze herkennen het slachtoffer amper en weten niet meer wat ze deden. Het geheugen is een mooi maar uiterst labiel en beïnvloedbaar instrument. We herinneren ons wat we graag willen herinneren. En we vergeven ons graag want we weten liever niet wat we doen.


Moderne devotie, Door geloof gedreven, Stedelijk Museum Zwolle, 16 oktober 2011 t/m 11 maart 2012. Opening door Antoine Bodar op zondag 16 oktober 2011 om 15.00u.
Deelnemende kunstenaars: Gijs Frieling, Marc Mulders, Rinke Nijburg en Sela.